Meditatie en Mindfulness: Het vertrekpunt naar rust en balans

Mindfulness

Meditatie en Mindfulness

Meditatie en Mindfulness begint wanneer jij ermee start

Voordat ik mijn lijst met alleen maar pluspunten ga opsommen, wil ik eerst ingaan op de weerstand om niet te gaan mediteren. Als we dan toch bezig zijn… dan ook maar gelijk wat mythes omtrent meditatie ontkrachten.

Niet mediteren is eigenlijk al een indicatie dat er weerstand is en iets in jou tegensputtert. Niet gek, want een mening hebben is erg menselijk en weerstand ontstaat bij verandering. Zo ook bij de keus om wel of niet te mediteren. Okay, daar gaat ie dan…

De mythes omtrent mediteren

Ik moet er een leeg en stil hoofd voor hebben. Neen! Het is zelfs zo dat wanneer je met mediteren begint, je juist het tegenovergestelde zult ontdekken.

Ik moet in de lotushouding kunnen zitten. Nee, ook niet. Je kunt gewoon op een stoel of op de bank zitten. Liggen wordt afgeraden gezien de kans groot is dat je dan in slaap valt.

Ik moet er een uur per dag voor zitten… Ook niet. Meerdere korte momenten werkt ook hartstikke prima!

Ik moet in een taal chanten die ik helemaal niet begrijp. Wederom nee… Tenzij je daar gewoon blij van wordt en leuk vindt om te doen.

Ik moet Boeddhist, Hindoe of religieus/gelovig zijn… Nee, tenzij je het zelf zo maakt.

Ik moet gewaden of speciale kleding dragen. Ja! Nee, natuurlijk niet. Kleding die lekker zit is voldoende.

De excuses om niet te mediteren

Ik kan mijn geest niet leegmaken. Maak je geen zorgen. Terwijl je zit te mediteren zul je lawaai en chaos ervaren, evenals een onrustige geest met talloze gedachten. Mediteren gaat juist om het trainen er niet in verwikkelt te raken.

Ik kan niet stilzitten. Prima! Als je maar comfortabel en rechtop zit. Een beetje heen en weer wiebelen kan geen kwaad.

Ik word er onrustig van! Dat is normaal, er komt allerlei troep naar boven. Leer een paar ademhalingsoefeningen, beweeg, sport of doe eerst Yoga voordat je mediteert.

Ik heb een hekel aan stilzitten. Ook weer prima. Maak eerst eens een wandeling, zonder koptelefoon. Ook hier kun je eerst wat bewegen voordat je mediteert. Wanneer je wat meer vertrouwd bent met meditatie, bestaat er ook de mogelijkheid tot loopmeditatie.

Ik heb het geprobeerd en vond het verschrikkelijk. Er is niet één vorm van meditatie, er zijn meerdere vormen. Zoek naar een vorm die bij je past. Vanuit mijn eigen referentie: kies bijvoorbeeld voor Mindfulness. Zo bestaat er ook nog: Trancedente meditatie, compassie, Vipassana, Yoga, Tai-chi, ademwerk enzovoorts. Meditatie biedt te veel voordelen om het niet te beoefenen!

Ik heb er geen tijd voor. Hmmmm… Als je tijd hebt om de krant te lezen, als je tijd hebt om herhaaldelijk op je smartphone te kijken, op het internet of door Youtube surft, als je een hele avond series kan kijken… Ik weet zeker dat je in ieder geval 20 minuten (1x 20, 2×10, 4×5 minuten over de dag bijvoorbeeld) per dag kunt inbouwen om je leven een boost te geven!

Train je brein

20 Wetenschappelijk onderbouwde redenen om te mediteren

Daar komen ze dan… Ze zijn allemaal wetenschappelijk onderzocht en er bestaan dan ook officiële medische publicaties van. Niks hiervan is uit de duim gezogen!

Mediteren geeft een boost aan je gezondheid

1) Het verhoogd de functies van het immuunsysteem

2) Verlaagt pijn

3) Het verlaagt de kans op ontstekingen op cel-niveau

Mediteren vergroot jouw geluk

4) Toename positieve gevoelens

5) Afname depressieve gevoelens

6) Het afnemen van spanning

7) En de afname van stress

Meditatie verbetert je sociale leven

Denk je dat meditatie alleen een solo-activiteit is? Het zou zo kunnen zijn, (tenzij je in groepsverband mediteert, wat vele mensen doen) maar het vergroot het gevoel van verbinding met anderen:

8) Het vergroot de sociale verbindingen en de emotionele intelligentie

9) Het maakt je meer compassievol

10) Het geeft je een minder eenzaam gevoel

Mediteren draagt bij aan jouw zelfbeheersing

11) Het verbetert de vaardigheid om emoties te reguleren

12) Het vergroot de vaardigheid van zelfreflectie/introspectie

Verbetering van jouw brein

13) Verhoging grijze massa

14) De gebieden gerelateerd aan het reguleren van emoties, positieve emoties en zelfbeheersing worden vergroot

15) Het verbetert de hersenschors in de gebieden die verantwoordelijk zijn voor het opletten

Meditatie verhoogt productiviteit

16) Verhoging focus en aandacht

17) Verhoogt de vaardigheid om je op meerdere taken te richten

18) Verbetert je geheugen

19) Ja, zelfs het creatief en buiten de box denken gaat door meditatie omhoog

20) Het maakt je wijzer!

Mediteren geeft je perspectief: Door het observeren van de geest, realiseer je je dat je er geen slaaf van hoeft te zijn. Je realiseert dat het je soms aanvalt, chagrijnig, jaloers, blij en verdrietig maakt, maar het brein hoeft jou niet de baas te zijn. Meditatie is gewoonweg mentale hygiëne, onderhoud. De poep eruit, jouw talenten fijn stemmen en in verbinding met jezelf te staan.

Denk er maar eens over na… Je doucht je elke dag om je lichaam schoon te maken, zo zou je met meditatie de geest kunnen douchen. Ik zeg maar wat. 🙂 Het gevolg is wel dat je meer helderheid hebt en de dingen in het grotere geheel of kader kan zien. Ze zeggen wel eens dat de kwaliteit van het leven afhangt van de kwaliteit van de geest.

Meditatie zorgt voor openheid en authenticiteit

Als je eenmaal jouw geest leert kennen, dan word je weer eigenaar van de eigen issues en word je meer authentiek, misschien ook wat nederiger, meer dankbaar. Je beseft je waar de geest de verhalen en soap-series opwerpt, maar je ziet ze meer in het juiste perspectief. Je beseft dat we allemaal wel een verstrikt raken in verstandelijke drama’s en we krijgen hierdoor meer compassie richting anderen.

En… Hoe meer je mediteert, hoe meer je de vruchten ervan kunt plukken!

Begin vandaag nog!

Leuk blog? Deel jouw gedachten of deel het met jouw vrienden!

Follow

Over de auteur

Stefan heeft op meerdere vlakken ervaring en heeft ook alles onderzocht. Alles? Alles wat met communicatie, omgang, motivatie en drijfveren van de mens te maken heeft. Op praktisch vlak zoals NLP en Non dualiteit, maar ook op energetisch vlak. Hij inspireert graag en zet je ook aan het denken buiten de door jou gestelde kaders.

>